Drivstoffkoblinger

Drivstoffkoblinger

Drivstoffkoblinger – generelle opplysninger

Drivstoffkoblingene er API-tørre frakoblingskoblinger, API-dampkoblinger og gravitasjons drivstoffkoblinger. De brukes ofte til lasting og lossing av drivstofftankbiler. Oftest fungerer de som fast utstyr av lastearmer for bunnlasting ved omlastingsterminaler (drivstoffbaser). Bunnlasting er mye brukt i den petrokjemiske industrien da den er langt bedre enn topplasting når det gjelder økonomi, sikkerhet og hastighet. En plass for bunnlasting er billigere å bygge enn en plass for topplasting. Ved bunnlasting jobber operatøren på bakkenivå som øker hans sikkerhet. Bunnmetoden minimaliserer også oppbygging av elektrostatiske ladninger og dannelse av damper under omlasting. Bunnfylling er mye raskere (hele operasjonen foregår på bakkenivå) og det er mulig å fylle flere kamre samtidig. Disse fordelene gjør bunnmetoden mer og mer populær.

API-koblinger deles inn i koblinger for flytende fase (drivstoff) og gassfase (damp). API-koblinger for flytende fase er laget i en størrelse på 4” API. Hunndelen (slangedelen) og hannpluggen (tankdelen) er utstyrt med stempelventiler, som åpnes ved å dreie hendelen på hunndelen, med det krav at ventilen bare åpnes når hunndelen er koblet til hannpluggen. Det er også mulig å åpne ventilen på hannpluggen på tanken uten å koble den til hunndelen. API dampkoblinger er generelt CAMLOCK-koblinger på 4”, utstyrt med en ventil på hannplugg siden (tanken), som åpnes ved hjelp av en probe (pilot) – en pinne plassert inne i CAMLOCK hunndelen på slangesiden. I tillegg finnes det gravitasjonskoblinger (for fritt fall) i utvalget av API drivstoffkoblinger.

API-koblinger er designet og produsert i samsvar med standarden API RP-1004 (American Petroleum Institute). Den tilsvarende standarden er EN 13083, som gjelder for hannpluggen i koblinger for bunnfylling og tømming, og standarden EN 13081 som gjelder for hannpluggen og hunnkoblingen for dampgjenvinning. Disse koblingene er kompatible med koblinger fra andre produsenter som er produsert i samsvar med anbefalingene fra de ovennevnte standardene.

API-koblinger brukes ved bunnlasting og -lossing av drivstofftanker på kjøretøy. De er oftest en fast del av utstyret på bunnfyllingsarmer ved omlastningsterminaler (drivstoffbaser). Bunnlastingsmetoden er mye brukt i petrokjemisk industri, fordi den er overlegen i forhold til topplasting med hensyn til økonomi, sikkerhet og lastehastighet. En bunnlastingsstasjon er billigere å bygge enn en topplastingsstasjon. Ved bunnlasting jobber operatøren på bakkenivå, noe som øker hans sikkerhet. Bunnmetoden minimerer også akkumulering av elektrostatiske ladninger og dannelse av damper under omlasting. Bunnfylling er mye raskere (hele operasjonen foregår på bakkenivå), og det er mulig å fylle flere kamre samtidig. Disse fordelene gjør at bunnfyllingsmetoden blir stadig mer populær.

Gravitasjonsdrivstoffkoblinger (adaptere for API-koblinger) muliggjør omlasting ved hjelp av gravitasjonsmetoden ved å koble tankdelen av API-koblingen til en standard CAMLOCK-kobling. API-koblingene er laget av aluminium. Arbeidstrykket for API-drivstoffkoblinger er typisk omtrent 6 bar.

76a20033 zlacza przeladunkowe paliwowe

Katalog
Last ned

Salgsnettverk
Se

Forespørsel
Send

Produktliste:

API drivstoffkoblinger for væske

API drivstoffkoblinger for væske

API drivstoffkoblinger for damp

API drivstoffkoblinger for damp

api tankbilkoblinger

API gravitasjonsdrivstoffkoblinger

Trenger du hjelp til å velge produkt eller har du ikke funnet riktig produkt?