Klimaanleggslanger og -koblinger

Klimaanleggslanger og -koblinger – generelle opplysninger
Kjøle- og klimasystemer bruker endring av parameterene (trykk, temperatur, aggregattilstand) til kjølemediet som strømmer mellom fordamperen og kondensatoren i kjølesyklusen, der kjølemediet beveger seg takket være kompressoren. Fordamperen henter varmen fra omgivelsene, kondensatoren overfører varmen til omgivelsene. Det finnes mange typer kjølemidler (vann, karbondioksid, ammoniakk), men en spesiell type lavtkokende hydrokarboner kalt freoner spiller en spesiell rolle.
Fleksible freonslanger er mye brukt i klimaanlegg i kjøretøy (biler, arbeidsmaskiner, tog, trikker) og i mindre installasjoner i industriell kjøling. I slike installasjoner er arbeidsmediet freon (f.eks. R134a, R1234yf) blandet med kompressorolje (f.eks. syntetisk PAG-olje). Den sirkulerer i arbeidskretsen og er utsatt for konstant trykk- og temperaturendringer. Derfor er kravene til freonslanger ekstremt høye. Nødvendig tetthet for svært gjennomtrengende, dyrt og miljøskadelig freon, lav grad av fuktinntrengning i slangen, kjemikalie-, trykk- og temperaturbestandighet. Spesielt i bilklimaanlegget fungerer freonslangen i motorrommet, tett pakket og maksimalt bøyd, under forhold med høy ytre temperatur, vibrasjoner, utsatt for kontakt med kjøretøyets driftsvæsker.
Klimaanleggslanger, spesielt i bilklimaanlegg, er utstyrt med spesifikke typer koblinger, ofte relatert til ett merke eller type kjøretøy. Du kan også søke industrielle klimaanleggslanger i gruppen: stålslanger.
Produktliste: